Opstartinstructies Oefenweb

Start

Hallo, welkom in de Oefenwebwereld. Het klaarzetten van onze oefenprogramma’s kost u ongeveer een half uur tot een klein uur.

Voor uw leerlingen worden automatisch inloggegevens gegenereerd waarna ze zonder verdere instructie aan de slag kunnen met onze producten. Wij adviseren om leerlingen wekelijks in de oefenprogramma’s te laten spelen. Ze kunnen dit zelfstandig doen en het kost ongeveer 15-30 minuten per product, afhankelijk van hoeveel onderdelen ze al hebben vrijgespeeld.

Hulp en ondersteuning

Als u bent ingelogd, vindt u in het helpmenu van de beheerdersomgeving (backend) een aantal instructies. U kunt beginnen met de “Eerste keer gebruiken instructie” waarin wordt uitgelegd hoe u leerlingen kunt invoeren.

Wilt u meer lezen over de mogelijkheden van onze programma’s? Bekijk dan de volgende instructies: Spelen in onze producten, Beschikbaarheid spellen, en Resultaten.

Inloggen

Leerlingen loggen net als beheerders en leerkrachten in via het inlogscherm van onze producten. Hiervoor heeft een gebruiker een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Na het invoeren van de leerlingen kunt u de lijst met gebruikersnamen en wachtwoorden van leerlingen vinden in de backend (Beheer – Spelerwachtwoorden).

Wijzigen wachtwoorden

Indien een leerling zijn/haar wachtwoord moeilijk kan onthouden of wanneer een wachtwoord van een leerling bij anderen bekend is, kunt u dit aanpassen in de backend. Ga naar Beheer – Spelerwachtwoorden en klik hiervoor op Bewerken achter de naam van de leerling in het wachtwoorden overzicht. U kunt tevens uw eigen inloggegevens aanpassen. Ga hiervoor naar beheer wijzig (mijn) wachtwoord .

Wachtwoorden

Wilt u de producten zelf ook eens spelen?

SwitchAls u bent ingelogd met uw eigen inloggegevens heeft u de mogelijkheid om onze producten uit te proberen door te klikken in de menubalk op Spelomgeving. Via Verander, rechtsboven in de menubalk, kunt u switchen naar een ander product en ook deze uitproberen door te klikken op Spelomgeving. Dit kan alleen wanneer u een abonnement heeft op meerdere producten van Oefenweb.

Middels de Spelomgeving ziet u exact wat leerlingen zien wanneer ze onze spellen spelen. Het belangrijke verschil met de producten voor leerlingen is dat de resultaten in uw Spelomgeving niet worden opgeslagen. Het is puur bedoeld om spellen uit te proberen of voor klassikaal gebruik op het digibord.

Adaptief, hoe werkt dat?

adaptiviteit-animatieDe oefenprogramma’s van Oefenweb zijn uniek vanwege de wetenschappelijk onderbouwde adaptieve technologie, welke is ontwikkeld aan de Universiteit van Amsterdam. Hiermee krijgen spelers altijd opgaven en feedback aangeboden op het eigen niveau. Snel veel goede antwoorden geven leidt vanzelf tot moeilijkere opgaven. Hierdoor kan het gebeuren dat goede leerlingen soms opgaven aangeboden krijgen, die nog niet zijn behandeld in de klas. Bij te moeilijke opgaven kunnen leerlingen fouten maken of op het vraagteken klikken. De computer registreert dit en zal weer een opgave kiezen uit een makkelijker gebied. Alleen bij de eerste keer spelen zal het programma even moeten zoeken wat het niveau is van de leerling. Vervolgens krijgt het kind altijd opgaven op het eigen niveau en is het zo ingesteld dat het altijd het merendeel van het aantal opgaven goed maakt.

Vanwege de adaptieve werking is de spelomgeving van een leerling uitsluitend bedoeld voor deze leerling. Het niveau van de opgaven wordt namelijk bepaald door de antwoorden die een leerling geeft. Vandaar dat het in het belang is van een leerling dat verder niemand in zijn of haar spelomgeving speelt.

Meer over onze technologie, de spellen en de wetenschappelijke onderbouwing kunt u lezen in onze whitepaper.

Resultatenrapportage

Onze producten hebben een uitgebreide resultatenrapportage welke gebruikt kan worden als inzicht in prestaties en als handvat voor instructie. In de backend kunnen resultaten worden opgevraagd per groep, per klas of per individuele speler. Dit biedt inzicht in sterke en zwakke punten, veelgemaakte fouten en de ontwikkeling van spelers. Het geeft tevens een goed beeld van het niveau van spelers op verschillende domeinen ten opzichte van referentiegroepen.
Het individuele overzicht wordt beschikbaar zodra een leerling begint met spelen. De positie van de leerling ten opzichte van een referentiegroep wordt pas informatief wanneer er genoeg opgaven zijn gemaakt om de speler te kunnen vergelijken.

Wilt u meer informatie over het gebruik van de backend en resultatenrapportage? Bekijk dan de instructie resultaten van spelers.

Problemen met onze producten

Voor onze producten is het ideaal om een computer te hebben, die niet ouder dan 2 jaar is. Uw browser moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Als u Internet Explorer gebruikt, moet u minimaal Internet Explorer 11 hebben. Voor een optimale gebruikerservaring adviseren wij Safari 6 of hoger, of een recente versie van Google Chrome of Firefox.
  • Javascript moet zijn ingeschakeld.
  • Een minimale beeldschermresolutie van 1024 x 768 pixels is vereist.

Aan de slag!

Tot slot wensen wij u en uw leerlingen veel plezier met het spelen en leren in de online leeromgevingen van Oefenweb. Bij vragen of problemen kunt u mailen naar beheer@oefenweb.nl. Antwoorden op veelgestelde vragen zijn te vinden op onze website.

Misschien ook interessant: