Oefenwebresultaten in Momento

Backend

Oefenwebresultaten bekijken in Momento

Oefenwebresultaten bekijk je in het Oefenwebdashboard maar ook via Momento.

In deze handleiding leggen we uit hoe je een koppeling met Momento kunt maken en gaan we specifiek in op de Oefenwebresultaten die we in Momento tonen en hoe je deze kunt interpreteren.
Let op! Om Momento te kunnen gebruiken, dient de school toegang tot Basispoort te hebben. Oefenweb dient met Basispoort gekoppeld te zijn.

1. Koppelen met Momento

Om de Oefenwebresultaten in Momento te bekijken, dient er eenmalig een koppeling gemaakt te worden tussen Momento en het Oefenweb. Dit kan alleen gedaan worden door de ICT-coördinator in Basispoort en beheerder van jullie Oefenwebabonnement. In de volgende stappen leggen we je uit hoe je dit doet.

 

Handelingen in Momento:

  • Log via Basispoort in en kies voor Momento. Je wordt nu doorgestuurd naar Momento.
  • Kies in het menu van Momento voor Instellingen.
  • Onder het kopje ‘Uitgevers koppelen’ vink je Oefenweb aan.
  • In hetzelfde scherm zie je een kopje ‘Autorisatiesleutel toetskoppeling’ staan. Deze unieke code heb je straks nodig om Momento en Oefenweb te koppelen.

Handelingen in het Oefenwebdashboard:

  • Open een nieuw venster en log als beheerder in via het Oefenwebdashboard.
  • Kies binnen het dashboard voor Beheer – Mijn school.
  • Klik onderaan de pagina op ‘Momento koppelen’.
  • Voer nu de unieke code uit Momento in.
  • Gefeliciteerd! Je kunt nu de Oefenwebresultaten bekijken via Momento.

2. Oefenwebresultaten in Momento

Het Momento dashboard is voor leerkrachten onderverdeeld in twee verschillende categorieën:

  • Oefenen & verwerken – groei van de leerlingen op de Oefenwebspellen
  • Moeilijkste oefeningen – beheersing van relevante leerdoelen van je klas en leerlingen

2.1 Oefenen & verwerken

In de sectie Oefenen & verwerken staat de groei van de leerlingen op de Oefenwebspellen centraal.

We helpen kinderen graag vooruit. Daarom vinden we het belangrijk om inzichtelijk te maken wanneer kinderen achteruitgaan binnen een bepaald Oefenwebspel of wanneer zij niet of onvoldoende vooruit gaan. Zo bepaal jij als leerkracht of je naar aanleiding van dit signaal je leerling aanvullende instructie geeft. Leerlingen worden daarom in een van de drie categorieën van Momento geplaatst op basis van het spel waar zij het ‘slechtst’ op gepresteerd hebben:

  • Ik snap het: als een leerling op alle spellen vooruit is gegaan dan wordt hij/zij in de categorie ‘Ik snap het!’ geplaatst.
  • Let je op mij?: gaat een leerling op een of meerdere spellen onvoldoende vooruit dan plaatsen we de leerling in de categorie ‘Let je op mij?’.
  • Help je mij?: gaat een leerling op één of meerdere spellen duidelijk achteruit, dan krijg je als leerkracht het signaal ‘Help je mij?’ voor deze leerling. Klik op de naam van een leerling om per spel te zien welke labels de leerling voor ieder spel heeft.


Nog altijd adaptief!

Voor de resultaten in Momento gaan we uit van het leerpotentieel van het kind. Zo is het mogelijk dat een goede rekenaar, die boven het gemiddelde niveau rekent, toch in ‘Help je mij?’ terecht komt. Ook al rekent zij twee jaar boven haar niveau, als zij in een spel achteruitgaat is dat een signaal. Zo bepaalt dus niet het niveau van je leerlingen in welke categorie van Momento ze terechtkomen, maar of ze vooruit of achteruit gaan in niveau.


Zo bekijk je de groeiresultaten in Momento

Je start door in Momento de periode, het vakgebied en de klas te kiezen waar je resultaten van wilt bekijken. Nu verschijnt er een overzicht met resultaten van alle spellen die behoren tot het gekozen vakgebied. Klik door op de naam van een leerling om per spel te zien welke labels de leerling voor ieder spel krijgt.

Om de betrouwbaarheid van de resultaten te waarborgen, tonen we alleen de resultaten van spellen waarvan voldoende data beschikbaar is in de gekozen tijdsperiode.


Voorbeeld
:

De juf van Anna en Piet wil weten hoe het vorige week met het oefenen van rekenen ging. Ze kiest het vakgebied ‘Rekenen’ en de tijdsperiode ‘Vorige week’. In het klassikale overzicht ziet ze de leerlingen onder de volgende labels:

De juf wil per leerling meer weten over de resultaten en klikt verder op Anna. Hierin ziet zij de spellen binnen het vakgebied Rekenen en de verandering in score per spel.

Leerlingoverzicht van Anna:

Uitleg:
Op het spel delen is Anna 12 punten achteruit gegaan, daarom krijgt Anna het label ‘Help je mij?’ in het klassikale overzicht. Nu weet je dat je bij Anna met name zal moeten letten op haar prestaties bij het onderwerp delen. Maar ook het spel aftrekken blijft qua groei wat achter op de andere spellen.

Leerlingoverzicht van Piet:

Uitleg:
Bij de resultaten van Piet is te zien dat hij op het onderdeel vermenigvuldigen mooi vooruit is gegaan. Op de andere spellen is hij echter niet of nauwelijks vooruit gegaan. Deze spellen zorgen er daarom voor dat hij in de categorie ‘Let je op mij?’ is geplaatst. Wellicht dat Piet onvoldoende geoefend heeft op deze spellen of je hulp nodig heeft om verder te komen.

2.2 Moeilijkste oefeningen

Binnen Oefenweb oefenen al je leerlingen op hun eigen niveau en kunnen ze ook met verschillende leerdoelen bezig zijn. Met het onderdeel Moeilijkste oefeningen willen we jou als leerkracht meer inzicht geven met welke leerdoelen jouw leerlingen nog moeite hebben. Deze informatie kan je gebruiken om te beslissen welke leerdoelen je misschien klassikaal of in instructiegroepen wilt behandelen.

Binnen de sectie Moeilijkste oefeningen in Momento worden resultaten getoond van 20 leerdoelen waarop één of meerdere leerlingen in de geselecteerde periode voldoende geoefend hebben. Hiervoor kijken we naar leerdoelen die horen bij de groep van de leerling, maar ook naar leerdoelen van een groep hoger en lager.

Ook binnen de sectie Moeilijkste oefeningen worden leerlingen onderverdeeld in drie groepen:

  • Rood: beheersing leerdoel minder dan 50%
  • Oranje: beheersing leerdoel tussen de 50% en 70%
  • Groen: beheersing leerdoel meer dan 70%

In het overzicht zie je de gespeelde leerdoelen. Per leerdoel is te zien hoeveel leerlingen uit de klas op rood, oranje of groen staan. Door verder te klikken op een leerdoel zie je de kleur en tot welke categorie iedere leerling behoort.


Voorbeeld
:
Deze week heeft de juf met de klas in Rekentuin geoefend. Nu wil de juf weten hoe het met de leerdoelen van rekenen gaat. Ze selecteert in Momento het vakgebied ‘Rekenen’ en de tijdsperiode ‘Deze week’.

In het leerdoelenoverzicht ziet de juf het volgende:

Uitleg:
De juf ziet dat er vier leerlingen het leerdoel ‘Delen tot 50’ hebben gespeeld. Van deze leerlingen beheersen drie leerlingen het leerdoel nog onvoldoende en kunnen zij wellicht de hulp van de juf gebruiken. Eén leerling staat al op groen en beheerst het leerdoel dus al in hoge mate. De juf klikt op het leerdoel “Delen tot 50” om meer informatie te krijgen.

Individueel leerdoeloverzicht: delen tot 50

Uitleg:
De juf ziet dat Wiebe, Riet en Eva nog moeite hebben met opgaven die met delen tot 50 te maken hebben. Ze besluit deze drie leerlingen extra instructie te geven. Tessa kan in de tussentijd doorgaan met oefenen omdat zij dit leerdoel al voldoende onder de knie heeft.

Voor algemene informatie over het gebruik van Momento en de dashboard verwijzen we je graag naar de instructievideo’s van Momento.

Misschien ook interessant: