Spelen in onze producten

Spel

Spelers hebben toegang tot onze oefenprogramma’s met hun persoonlijke inloggegevens. In deze uitleg lees je meer over de spelomgeving van spelers.

1. Uitleg over de spelomgeving

Wanneer een speler inlogt, komt hij terecht in zijn of haar persoonlijke spelomgeving. Afhankelijk van het oefenprogramma is dit een tuin, zee of bos. Door te oefenen kunnen de planten of dieren in de wereld groeien. 

 

1.a De Basis- en Bonusomgeving

De spelomgeving bestaat altijd uit een basis- en bonusomgeving. De bonusomgeving is alleen toegankelijk als de gieters, parels of eieren in de basisomgeving zijn weggespeeld.

De basis- of bonusomgeving kan bestaan uit meerdere pagina’s. Bovenin de pagina zie je dan een bordje ‘Meer spellen’ staan.

Welke spellen zichtbaar zijn in de basis- of bonusomgeving is afhankelijk van de gebruikte spelinstelling.

 

1.b Scores per spel

Op de bordjes bij de plantjes, de vissen en de vogels in de spelomgeving tonen we scores. Dit is de vaardigheidsscore van de speler op dat specifieke spel. Deze score loopt van 0 t/m 1000. In Rekentuin en Taalzee refereren de getallen 300, 400, 500, 600, 700 en 800 aan het gemiddelde eindniveau van groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8. Deze scores worden ook getoond in de Groeikaart van de speler.

Zodra de speler een score van 950 of hoger bereikt, verschijnen er kroontjes. Er zijn dan nog wel voldoende moeilijke opgaven om te oefenen, maar we raden aan om te oefenen met andere spellen.

1.c Makkelijk, gemiddeld of moeilijk?

Dankzij het volledig adaptieve systeem wordt het niveau van de opgaven automatisch afgestemd op dat van de speler. Daarnaast kan een speler kiezen voor makkelijke, gemiddelde of moeilijke opgaven. Dit doet hij door te kiezen voor één, twee of drie zweetdruppels. De keuze beïnvloedt de hoeveelheid moeilijke of makkelijke opgaven en het aantal muntjes dat de speler kan verdienen. Bij moeilijke opgaven verdient hij tweemaal zoveel muntjes. Bij makkelijke opgaven verdient hij de helft zo weinig muntjes. De gemiddelde instelling levert een gemiddeld aantal muntjes op: zo’n 20 per opgave.

1.d De spellen zijn afhankelijk van elkaar

In onze programma’s zijn spellen afhankelijk van elkaar. Dit betekent dat spellen pas zichtbaar zijn zodra er op andere spellen een goede score behaald is. Naarmate de speler beter presteert, verschijnen er meer spellen om te spelen. Als de score daalt kunnen spellen ook weer verdwijnen. Een uitgebreidere uitleg over de zichtbaarheid van de spellen lees je in onze handleiding ‘Beschikbaarheid spellen instellen‘.

2. Een spel spelen

Ieder plantje of diertje in de spelomgeving vertegenwoordigt een reken- of taalspel. Een spel bestaat uit een reeks van meestal tien opgaven. Na tien opgaven keert de speler automatisch terug naar de spelomgeving.

2.a Muntjes verdienen

Iedere opgave heeft een tijdslimiet. Hoe sneller de speler een goed antwoord geeft, hoe meer muntjes hij verdient. Als hij een fout antwoord geeft verliest hij een vast aantal muntjes. In de meeste gevallen gaat het om een verlies van twee muntjes. Als hij niet binnen de tijd antwoordt, verdient hij niks en verliest hij niks.

Als de speler de reeks van tien opgaven afmaakt verdient hij 25 Bonus muntjes.

exrta_muntjes

2.b Belangrijke knoppen

Als de speler het antwoord echt niet weet kan hij altijd klikken op ? Dit heeft geen invloed op de muntjes, er komt niets bij en gaat niets af. Vraagteken
Als een opgave niet klopt kan de speler dit melden met: uitroepteken
Snel door wilt naar de volgende vraag: volgende-vraag
Stoppen/ uitloggen: stoppen

2.c Leerdoelsessies

Naast de reguliere oefensessies bieden we spelers ook automatisch extra leerdoelsessies in Rekentuin en Taalzee. Na drie ‘gewone’ oefensessies start een leerdoelsessie. Ons systeem bekijkt voor elke speler welke leerdoelen relevant zijn en kiest er één waar veel leerwinst op te behalen valt. Dus te moeilijke of te makkelijke leerdoelen worden niet aangeboden in een leerdoelsessie. De speler krijgt alleen leerdoelsessies waarvan we verwachten dat hij of zij de meeste opgaven goed beantwoordt. Zo hebben spelers nog steeds de succeservaring die ze gewend zijn.

2.d Adviesspellen

Iedere twee dagen selecteren we voor spelers hun persoonlijke adviesspellen. Dit zijn spellen die nog weinig gespeeld zijn of waar voor de leerling nog leerwinst te behalen valt. Deze spellen worden gekenmerkt door een gieter (Rekentuin), parel (Taalzee) of ei (Words&Birds) in de kleuren goud, zilver of brons. Door een adviesspel te spelen verdient de speler respectievelijk 75, 50 en 25 extra muntjes, bovenop de normaal te verdienen muntjes.

Zijn alle adviesspellen gespeeld, dan is de bonusomgeving weer toegankelijk. Twee dagen na het moment waarop de laatste gieter is weggespeeld, verschijnen er weer nieuwe gieters.

3. De prijzenomgeving

Spelers kunnen hun verdiende munten inruilen tegen prijzen in de virtuele prijzenomgeving. Sommige prijzen kosten erg veel munten. Daar zal de spelers dus voor moeten sparen. Gekochte prijzen kunnen weer verkocht worden. De munten worden dan weer uitgekeerd en zijn te gebruiken voor andere prijzen.

3.a Groepsprijzen: de puzzels

Alle oefenprogramma’s hebben een groepsprijs in de vorm van een puzzel. Hoe meer muntjes de groep of familie spaart, hoe meer er van de puzzel zichtbaar wordt. Iedereen moet dus meespelen voor deze prijs! De puzzel is te vinden via een linkje in de prijzenomgeving.

4. Groeikaart

Uitleg voor de groeikaart vind je hier.

5. Extra uitleg verschillende spellen

Wil je van alle spellen een korte uitleg, download dan het spellendocument per programma:

Sommige spellen hebben iets meer uitleg nodig. Zo hebben we voor Bloemencode, 1-2-3’tje en Klokkijken in Rekentuin een uitgebreide uitleg geschreven.

5.a Bloemencode – Rekentuin

Lees hier de uitleg over Bloemencode in Rekentuin.

5.b 1-2-3’tje – Rekentuin

Lees de uitleg over 1-2-3’tje in Rekentuin.

5.c Klokkijken – Rekentuin

Uitleg voor het spel Klokkijken in Rekentuin.
Klokkijken

6. Filmpjes binnen Rekentuin

Rekentuin bevat ook filmpjes met uitleg. Deze filmpjes zijn te bekijken bij de spellen: tellen, reeksen, getallen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en klokkijken. De filmpjes worden speciaal geselecteerd op basis van goede en foute antwoorden die de speler geeft.

De filmpjes zijn te bekijken via de videocamera’s in de tuin. Er verschijnt een lijstje met video’s. De video die het beste past bij de score staat altijd bovenaan. Na drie video’s raden we aan om weer verder te oefenen. 

Zijn er geen video’s zichtbaar bij een spel? Dan kan het zijn dat er geen video’s beschikbaar zijn die passen bij de score op dit spel. 

Misschien ook interessant: