Resultaten van spelers

Backend

Hoe doet je kind het vergeleken met leeftijdsgenoten? Hoeveel opgaven heeft hij/zij gemaakt? Dit en nog veel meer informatie vind je in ons dashboard. Door met je eigen inloggegevens in te loggen bij Oefenweb kom je vanzelf in jouw dashboard terecht.

Weet je je inloggegevens niet meer? Geen probleem. Vul je mailadres in op deze pagina en je ontvangt direct een mail waarmee je een nieuw wachtwoord kan aanmaken.

1. Inzet en scores van je kind

Ben je ingelogd? Klik op Resultaten. Bekijk hier de resultaten van je kind(eren).

Tip!
Wanneer je meerdere oefenprogramma’s van Oefenweb gebruikt, bekijk je eenvoudig de resultaten per programma door rechtsboven op de pijltjes te klikken.

1.a Relatieve scores

Op het tabblad Relatieve score staat voor jouw kind(eren) een overzicht van de prestaties per spel. Voor elk spel wordt de score van je kind vergeleken met een de vergelijkingsgroep. In de legenda lees je hoe jouw kind het doet ten opzichte van deze vergelijkingsgroep. De vergelijkingsgroep zijn alle kinderen van dezelfde leeftijd die ook op dit moment oefenen met Oefenweb.

Resultaten familie

Vergelijkingsgroep aanpassen
Het is ook mogelijk om je kind te vergelijken met een hogere of lagere leeftijdsgroep. In het Tabblad Relatieve score kun je boven de tabel met de scores het menu Verander vergelijkingsgroep vinden. Standaard wordt vergeleken met alle kinderen van dezelfde leeftijdscategorie (groep/leerjaar). Wil je dit aanpassen? Dat zet je hem één of meer groepen hoger of lager.

help-vergelijken-groeplager

In de tabel is er nu een extra kolom toegevoegd waar de vergelijkingsgroep wordt aangegeven. Bovendien verschijnt boven de tabel een waarschuwing dat je kind niet wordt vergeleken met kinderen van dezelfde leeftijd.

1.b laatst gespeeld

Onder Resultaten bekijk je met het tabblad Laatst gespeeld weergegeven je kind voor het laatst heeft gespeeld (logisch toch:-)). Indien je kind een spel helemaal nog niet heeft gespeeld, staat er geen getal. In de legenda lees je wat elke kleur betekent.

1.c Opgaven gemaakt

Het tabblad Opgaven gemaakt toont het aantal gemaakte opgaven per spel voor je kind. Als er nog geen opgaven gemaakt zijn, dan wordt hier geen getal weergegeven.

Om het aantal gemaakte opgaven te zien binnen een bepaalde periode, kun je in het rolmenu de gewenst periode selecteren of de begin- en einddatum invoeren.

2. Gedetailleerde scores

Onder Resultaten en het tabblad Relatieve score kun je achter de naam van je kind klikken op Bekijken. Zo bekijk je meer gedetailleerde resultaten van je kind. Je ziet onder andere of ze scoren op gemiddeld eind groep 3, 5 of 8 niveau. Maar ook hoe ze zich ontwikkelen per spel en welke opgaven ze nog lastig vinden.

2.a 2 soorten scores

 

Individueel overzicht

In het individueel overzicht vind je een tabel met domeinscores. In deze tabel worden de scores en de relatieve scores (score relatief aan de vergelijkingsgroep) weergegeven per spel. Ook wordt er getoond hoeveel dagen geleden er voor het laatst geoefend is en hoeveel opgaven er in totaal beantwoord zijn.

Relatieve score
De relatieve score is een vergelijking van de score van de individuele speler met de vergelijkingsgroep van kinderen binnen dezelfde leeftijdscategorie (groep/leerjaar)in hetzelfde product en spel. De relatieve scores zijn percentielscores en gaan van 0% tot en met 100%.

Klik hier als je meer wilt weten over de vergelijking met de vergelijkingsgroep.

Oefenwebscore

De Oefenwebscore (ook wel score) geeft aan hoe spelers scoren op dit spel vergeleken met alle andere spelers die hetzelfde spel hebben gespeeld. De scores lopen van 1 tot 1.000. We hebben een aantal scores gekoppeld aan leerjaren zodat je snel inzicht krijgt in of je kind het niveau van een specifiek leerjaar beheerst.

Voor alle spellen geldt dat een score van 800 betekent dat je kind het niveau heeft gehaald van het eind van de basisschool. Hij of zij scoort dus hetzelfde als een gemiddelde groep 8 leerling aan het eind van het schooljaar. Voor Rekentuin en Taalzee hebben we ook de scores 300 en 500 geijkt. Dit geldt niet voor Words&Birds. Een score van 500 in Rekentuin en Taalzee betekent dus dat jouw kind gelijk scoort als een gemiddelde groep 5 leerling aan het eind van het schooljaar. Zo geldt ook dat een score van 300 binnen deze producten gelijk is aan een score wat je aan het eind van groep 3 kunt verwachten. Samengevat zijn de scores 300, 500 en 800 gelijk aan het gemiddelde niveau van alle spelers van respectievelijk eind groep 3, groep 5 en groep 8. Omdat de niveauverschillen in groepen groot zijn kunnen de scores van bijvoorbeeld een groep 8 speler variëren van 600 tot 1000, waar 800 dus gelijk is aan het gemiddelde van alle groep 8 leerlingen aan het eind van het schooljaar.

Let op! Omdat het niet eenvoudig is, hebben we enkel de scores 300 en 500 voor Rekentuin en Taalzee en de score 800 voor al onze producten geijkt. Voor de overige scores geldt dus niet dat de honderdtallen precies gelijk vallen met de leerjaren. Mocht je moeite hebben een score te interpreteren dan kun je altijd de bijbehorende relatieve score bekijken (in het individueel overzicht) waarmee de scores van je kind vergeleken worden met spelers van dezelfde leeftijdscategorie. Op deze manier kun je voor elk leerjaar en voor alle spellen terugvinden hoe je kind presteert vergeleken met leeftijdsgenoten.

De nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de score hangen wel af van het aantal opgaven dat een speler heeft gemaakt en hoe lang geleden de speler de opgaven heeft gemaakt. Een lage score hoeft dus niet te betekenen dat een speler slecht scoort binnen dat spel maar kan ook betekenen dat er gewoon te weinig opgaven zijn gemaakt of dat de leerling al lang niet meer heeft gespeeld.

2.b. Resultaat per spel

In het individueel overzicht kun je per spel de resultaten bekijken door erop te klikken.

Nachtmerries en droomopgaven
De nachtmerries en droomopgaven zijn van de laatste 50 opgaven – geordend – de 10 minst goed gemaakte en de 5 best gemaakte opgaven. Als het kind op het vraagteken heeft geklikt dan wordt er een “?” weergegeven bij Antwoord. Als het antwoord niet op tijd gegeven is wordt hier een klokje weergegeven.
help-nachtmerries-droom

Ontwikkelingsgrafieken
In de Ontwikkelingsgrafiek wordt het aantal opgaven en de score per week weergegeven. Op de horizontale as staan de weeknummers, op de linker verticale as de score (van 1 tot 1.000) en op de rechter verticale as de speelfrequentie (aantal opgaven per week). De hoogte van de staafdiagrammen geven aan hoeveel opgaven er in die week gemaakt zijn. De lijn in de grafiek geeft de score per week voor dit specifieke spel aan. Door met de muis op één van de cirkels te gaan staan wordt de score weergegeven.

Ontwikkelingsgrafiek

2.c. Overige gegevens

Door achter de naam van je kind op het pijltje (details) te klikken kom je bij de individuele gegevens. Hier vind je de gegevens van je kind(eren) welke je eenvoudig kunt aanpassen door te klikken op Speler bewerken. Het aantal verdiende munten, het aantal keer dat je kind is ingelogd en wanneer er voor het laatst is ingelogd wordt standaard weergegeven naast de naam van de speler.

3. Meer informatie over de vergelijking met de vergelijkingsgroep

De weergegeven kleuren wijzen op de relatieve positie van de speler ten opzichte van alle andere spelers uit dezelfde leeftijdscategorie (groep/leerjaar) binnen hetzelfde product. Je kunt in een oogopslag zien hoe je kind ervoor staat en of hij/zij extra aandacht nodig heeft. De gemaakte indeling is in de Score Legenda weergegeven. Zo is het eenvoudig te achterhalen of de score van het kind hoort bij de 25% laagste scores uit zijn/haar leeftijdscategorie, dit is weergegeven met een oranje of rode kleur. Dit kan een indicatie zijn dat je kind extra instructie nodig heeft op dit domein. Wil je het exacte percentage weten, klik dan op bekijken achter de naam van je kind.

De betrouwbaarheid van deze vergelijkingsgroep is afhankelijk van het aantal spelers dat zich in dezelfde leeftijdscategorie bevindt. Is dit aantal hoog, zoals bij de leeftijdscategorieën die binnen de basisschoolleeftijd vallen, dan is de betrouwbaarheid van de kleurcode groot. De vergelijkingsgroep is dan immers gebaseerd op veel gegevens. Is het aantal spelers in dezelfde leeftijdscategorie niet zo groot, dan zijn er weinig gegevens en is de vergelijkingsgroep minder betrouwbaar. Ook maakt de samenstelling van een leeftijdscategorie uit. Het zou het beste zijn als een leeftijdscategorie een perfecte afspiegeling van de samenleving is. Dit is echter niet altijd zo en daardoor kunnen de percentielscores beïnvloed worden.

De producten van Oefenweb worden gebruikt door een grote groep basisschoolleerlingen van alle bevolkingslagen (>330.000 spelers). Daarom zijn de vergelijkingsgroepen voor basisschoolleerlingen zeer betrouwbaar. Er zijn minder middelbare scholieren die gebruik maken van de producten. Bovendien zitten deze leerlingen relatief vaak op het VMBO. Vandaar dat de kleurcode bij middelbare scholieren minder betrouwbaar is dan bij basisschoolleerlingen. We raden ouders van middelbare scholieren daarom ook aan om percentielscores te vergelijken met die van groep 8 van de basisschool.

Er wordt geen kleurcodering gebruikt als een speler nog niet genoeg opgaven heeft gemaakt om een betrouwbare vergelijking te kunnen maken. Ook als er te weinig spelers van een leeftijdsgroep in onze producten spelen, wordt er geen kleurcodering weergegeven. Het is dan niet mogelijk om een betrouwbare vergelijking te maken.

Het is van belang dat de groep van je kind(eren) juist is ingesteld, anders wordt er een verkeerde vergelijkingsgroep gegeven. Zorg er daarom ook voor dat je de groepen van je kind(eren) ieder schooljaar opnieuw ophoogt zodat het overeenkomt met de werkelijkheid. Meer informatie hierover vind je in de handleiding: Nieuw Schooljaar.

4. Resultaten per Leerdoel

Rekentuin biedt een koppeling met leerdoelen.

Je bekijkt de leerdoelenkoppeling onder Resultaten Per schoolklas. Op deze pagina ga je via de link ‘Per leerdoel‘ naar de leerdoelenkoppeling. Er bestaat voor elk spel een aparte tabel. Standaard worden de leerdoelen van het domein ‘optellen’ getoond. Via de tabbladen kun je de tabellen voor de overige domeinen bekijken.

4.a Hoe de tabel met leerdoelen te interpreteren?

In de tabel zie je per leerdoel in welke mate het kind dit leerdoel beheerst. Een percentage van 90% of hoger betekent dat het kind 90% van de opgaven die horen bij dit leerdoel goed zal maken, berekend aan de hand van zijn vaardigheidsscore. Met kleuren geven we de verschillende groepen weer, die lopen van donkergroen (het kind zal bijna alle opgaven die horen bij dit leerdoel goed maken) tot donkerrood (het kind zal bijna geen enkele opgave van dit leerdoel goed maken).

Het beheersingspercentage van een leerdoel wordt bepaald op basis van de score van het kind op het spel en de onlangs gemaakte opgaven. Het is mogelijk dat het kind niet alle opgaven die horen bij dit leerdoel daadwerkelijk heeft gemaakt. Het adaptieve meetsysteem van Oefenweb maakt dat dit niet nodig is. Na elk gemaakte opgave wordt opnieuw de vaardigheid van het kind berekend. Op basis van de rating wordt bepaald welke opgaven het kind krijgt. Dit kunnen dus veel moeilijkere opgaven zijn dan in een specifiek leerdoel zitten. Zodoende berekent ons systeem dat de kans groot is dat het kind dit complete leerdoel beheerst.

De koppeling van Rekentuin met leerdoelen biedt je een gedetailleerder inzicht in wat het kind reeds beheerst en waarin het nog kan groeien. Ook kun je op basis van de tabel met leerdoelen besluiten voor welk leerdoel het kind extra instructie of oefeningen nodig heeft.

4.b Waar is de koppeling met leerdoelen in Rekentuin op gebaseerd?

De leerdoelen binnen Rekentuin zijn gebaseerd op nieuwe leerjaardoelen van SLO. Deze leerjaardoelen zijn nog niet officieel opgeleverd. SLO werkt op dit moment aan de leerjaardoelen waarvoor ze hun kerndoelen uit 1993 concreter en meer gespecificeerd hebben gemaakt. Ze hebben ons al toegang gegeven tot de versie die gemaakt is voor de proeftuin Linked Data Rekenen PO van Kennisnet en SLO. Deze leerjaardoelen staan aan de basis van de leerdoelen die we per spel gebruiken en tonen in ons dashboard.

Misschien ook interessant: